Sociale Media: 6 veel voorkomende fouten

Sociale Media

Van uitsluitend focussen op je eigen producten tot het dupliceren van berichten op alle mogelijke sociale media kanalen: talrijk zijn vergissingen die je online strategie kunnen belemmeren. Laat ons een kijken naar een 6-tal foutjes.

  1. Ontbreken van een duidelijke strategie
    Veronderstel nooit dat jij ook aanwezig moet zijn op Facebook, Instagram of Twitter om dat je ‘concurrenten’ er ook actief op  zijn. Zorg dat je een helder beeld hebt van wat je aan wie wil communiceren. Wanneer dat beeld duidelijk is, kies je enkel voor die kanalen die noodzakelijk zijn om je doel te bereiken. Om uit te maken welke kanalen je het best bespeelt, kan je gebruik maken van de POST methode (People, Objectives, Strategy, Technology).
  2. Sporadisch posten
    Vanaf het moment dat je met een sociale media pagina of -kanaal aanvangt, moet je er de vaart inhouden en regelmatig posten. Regelmaat betekent daarbij niet dat je je volgers moet spammen. Een goede strategie hierbij is het uitwerken van specifieke onderwerpen en een postschema.
  3. Enkel concentreren op commerciële of eigen berichten
    Mensen die actief zijn op sociale media zitten niet te wachten op een stroom van commerciële berichten. Facebookgebruikers spenderen de meeste tijd aan hun vrienden en het spelen van spelletjes. Vanaf januari 2015 heeft Facebook het bereik van pagina’s drastisch teruggeschroefd. Daarom is het noodzakelijk dat je verhalen post die je volgers ook daadwerkelijk interesseren.
  4. Negeren van de betrokkenheid van gebruikers
    Heb je 30.000 volgers? Heel fijn, maar wat nu?! Het aantal volgers is helaas geen performantie indicator meer. Het gaat wel om de interactie tussen jou en je volgers. Hoe sterker de interactie, hoe meer volgers jouw updates zullen terugzien in hun stream. De oplossing ligt enerzijds in de creatie van originele  en boeiende content  en anderzijds in het aanbieden van relevante content door derden, waardoor de kans groter wordt dat iets viraal gaat.
  5. Dupliceren van berichten in verschillende kanalen
    Wat is het nut voor gebruikers die al jouw kanalen volgen om dezelfde berichten te zien opduiken? De oplossing is om exclusief materiaal aan te bieden op de verschillende kanalen. Dit maakt immers deel uit van een doordachte strategie.
  6. Niet reageren op vragen vanuit je community
    Of je het nu graag hebt of niet, voor je volgers zijn sociale media pagina’s een manier om met jou in contact te komen. Ze verwachten dan ook een snel antwoord op hun vraag.



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *