Barcamp Antwerpen #7: Koffie, storytelling en kleurrijke muziek

Steffest

@steffest toont zijn Airwave Pong Project. (foto © Gil Plaquet)

(Nexed.be) Zomerse temperaturen en een stralende zon weerhielden een groep van 30 geeks en tech enthousiasts er niet van om afgelopen zaterdag samen te komen voor de zevende editie van Barcamp Antwerpen (#BCA7). Het was weer een paar jaar geleden sinds de vorige Barcamp, een evenementsformule die stamt uit de gloriedagen van het bloggen en dewelke sociale media als Facebook en Twitter voorafging. Het is een user-generated conference waarbij de deelnemers alles zelf voorbereiden. Op locatie stellen ze een programma samen met presentatieslots van om en bij de twintig minuten.

Knutselen

In de Productontwikkeling Campus van UAntwerpen was het thema deze keer Tinkering, ofte het op een creatieve manier zoeken naar oplossingen voor allerhande problemen. Van het ideale kopje koffie zetten tot het genereren van organische midi-muziek op basis van kleur of zelfs het gebruik van een chatrobot om het leven van een programmeur makkelijker te maken, voor ieder wat wils op deze editie.

Danny Calders

Danny Calders toont een meer dan 50 jaar oude grafiek met de sleutel tot het perfecte kopje koffie. (foto © Gil Plaquet)

Koffie en broodjes

Koffie is essentieel bij het organiseren van een Barcamp. Kort na het ontbijt bracht @dannycalders de aanwezigen dan ook een stapje dichter bij “the perfect brew”: hij besprak onder andere de fundamentele verschillen tussen verscheidene brouwmethodes en lichtte toe hoe je met een brix-meter de sterkte van je brouwsel kan meten. Hij toonde ook aan de hand van een meer dan 50 jaar oude grafiek hoe de verhouding tussen de hoeveelheid opgeloste deeltjes koffie en de concentratie van diezelfde deeltjes precies zou moeten zijn voor het ideale kopje troost.

@pjaspers vertelde dan weer hoe de door Github ontwikkelde chatrobot Hubot hem het leven als liefhebber van geautomatiseerde processen makkelijker maakt. Bij zijn werkgever, software-ontwikkelaar 10to1, staat Hubot in voor het verplaatsten of voorbereiden van builds, het opzoeken van files, het illustreren van chats met passende .gifs, tot zelfs het bestellen van broodjes. Hubot informeert in de loop van de voormiddag tot vijf keer toe welk broodje een teamlid wil, stelt op basis daarvan een mail samen en stuurt deze tijdig via fax naar de lokale broodjeszaak. Tot op heden bestelden ze zo al iets meer dan 1200 broodjes.

Eerst verhaal, dan vorm

De boodschap van @skolgen’s presentatie “Things On Storytelling” was duidelijk: creativiteit, dat staat niet in “de boekskes” en 90 procent van publiciteit is “gewoon kak”. Kolgen stoort zich aan hoe digitale storytelling geëvolueerd is naar een manier om technisch kunnen tentoon te stellen ipv het overbrengen van een goed verhaal. “Scrolleffecten met op de achtergrond full page foto’s die flou worden, allemaal mooi en wel, maar als deze niets aan je verhaal toevoegen, kan je het even goed zo laten. Sta eerst stil bij de inhoud van je verhaal en denk dan pas na over hoe je dit op een creatieve manier kan overbrengen naar je publiek.”, aldus Kolgen.

Stefan Kolgen

Stefan Kolgen (foto © Gil Plaquet)

Een voorbeeld van hoe het volgens hem wel moet is de interactieve film “I Love Your Work” van Jonathan Harris, waarin die zich verdiept in het leven van 9 jonge vrouwen in de lesbische porno-industrie. Het resultaat is een totaal van 6 uur aan beeldmateriaal, verdeeld over 2202 clips van elks 10 seconden in lengte. Zoals het equivalent in de echte wereld moet je een toegangskaartje ($10) kopen in ruil voor 24 uur toegang tot de site en het aantal kijkers is beperkt tot maximaal 10 per dag. Later dit jaar plant Kolgen zelf een storytelling project over de cités van het Genkse Winterslag in samenwerking met fotograaf Boumediene Belbachir.

Muziek met kleur

@steffest staat sinds afgelopen Barcamps bekend als de bedenker van de meest waanzinnige, meestal aan muziek gerelateerde, Tinkering-projecten. Na een uit smartphones samengestelde gitaar en een Little Arduino Drummer Robot kwam hij deze keer weer met een origineel instrument op de proppen: het Airwave Pong Project. Doel van het project was om digitale muziek een “organisch” karakter te geven door er op een grafische manier mee om te gaan, bvb. door een pong-balletje door een bont gekleurd veld te laten stuiteren en het op basis van de hoeveelheid rood, groen en blauw gemengde tonen te laten genereren.

De volgende stap was om een webcam-beeld op dezelfde manier te laten interpreteren, waardoor bewegingen in het publiek of met je vinger op een virtuele toonbalk bewegen voldoende zijn om muziek te genereren. Doe daar nog eens de mogelijkheid bij om met specifieke kleuren (oranje post-it’s, gekleurde bolletjes op je handen) te werken en je krijgt het onderstaande resultaat.

Barcamp revival

En dit is nog maar een greep uit de waaier van onderwerpen die afgelopen weekend aan bod kwam. Het meten van je hersenactiviteit en slaap met een budget EEG sensor, het programmeren van een Pokemon-game in HTML5, het starten van een Youtube-kanaal over bier en wat je daar uit kan leren, een Freelancers Anonymous vergadering en nog veel meer. Meer info over voorbije Barcamps en alles over het opstarten van een volgende editie vind je terug op Barcamp.be. Bekijk hier ook de volledige foto-reportage van #BCA7.

© 2014 – Nexed.be – Gil Plaquet



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *