Snapchat geeft platform-native content een boost

Snapchat Discover CNN

Snapchat is op korte tijd geëvolueerd van een sexting-app naar een storytelling medium. Deze visuele chatapplicatie heeft wereldwijd honderden miljoenen gebruikers en is bijzonder populair bij 15- tot 19-jarigen.

Naast het versturen van individuele berichten in de vorm van een foto of video, is het vooral de My Story-functie die mogelijkheden biedt voor storytelling. Een aantal jongeren zijn er in geslaagd om op die manier hilarische verhalen te delen met hun volgers. En er waart zelfs een heuse Noorse Snapchat kunstenaar rond in cyberspace.

Barbie LetItGo

Maar het succes van Snapchat is ook mediaspelers en nieuwsmakers niet ontgaan. Vermits een aanzienlijk en jong doelpubliek op dit medium actief is, wordt er gretig geëxperimenteerd met allerhande formats. The Washington Post, NowThis en NPR News behoren zeker tot de early adopters. In Vlaanderen zien we een snelle inhaalbeweging bij de VRT met onder andere Studio Brussel, MNM en Sporza.

Op 27 januari 2015 lanceerde Snapchat een nieuwe dienst: Discover. Daarbinnen mogen een aantal grote mediaspelers zoals CNN, National Geographic en Vice een eigen kanaal ontwikkelen met mobile-native nieuws. En in dit geval betekent dat dat de framing vertikaal is, net zoals de wijze waarop je je smartphone meestal hanteert.

Met de lancering van Discover, toont Snapchat ook een beetje haar ambities. Het wil meer zijn dan louter een distributiekanaal voor andere mediabedrijven; ze plannen om zelf publisher te worden.
Snapchat richt daarbij haar pijlen ook op de muziekindustrie, want sinds vandaag kan je soundtracks verwerken in videopostings afkomstig van Spotify, iTunes en andere musiekdiensten.

Nu de klassieke homepage meer en meer op de achtergrond komt en het web evolueert naar platform-native content, is Snapchat zeker een speler om rekening mee te houden. Het is nu aan de storyteller om met de beperkte mogelijkheden en vertikale cadrages aan de slag te gaan om nieuwe verhaalvormen te ontwikkelen.

StoryLab organiseert in maart 2015 de workshopreeks ‘Snapchat als verhalenmaker’ voor jongeren van 16 tot 30 jaar.

© 2015 – StoryLab – Stefan Kolgen



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *