Het probleem van audio om viraal te gaan

Virale audio

Het komt niet vaak voor dat audiofragmenten viraal gaan op het sociale web. Mensen die actief zijn in de Internet audio business dragen daarvoor meestal twee redenen aan. De grootste reden is structureel van aard: audio wordt geconsumeerd wanneer men met iets anders bezig is. Bijvoorbeeld wanneer je op de bus wacht of tijdens het autorijden. En tijdens het autorijden ga je natuurlijk niet meteen iets delen.

Een tweede verklaring ligt in het feit dat stukjes audio moelijk te delen zijn. Een deelbaar moment uit een video is nog een stilstaand beeld of foto. Bij het delen van een artikel is het voldoende om de titel en de eerste paragraaf te lezen om de context te begrijpen. Maar bij het delen van audio, vraag je aan de gebruiker om – welja – te luisteren. En dat lijkt net te veel inspanning voor het Internetpubliek.

Daarnaast is het ook niet evident om net dat fijne moment van een live radio-uitzending te delen. Er bestaan immers geen tools die het de gebruiker mogelijk maken om live terug te scrollen in de tijd, het fragment af te bakenen en onmiddelijk te delen via sociale netwerken.

We zijn wat dat betreft volledig afhankelijk van de radiomakers. En die delen hun audiobestanden niet gretig in hanteerbare formaten, waardoor het publiek er ook niet mee aan de slag kan. Die gierigheid en een gebrek aan toekomstvisie en openheid, zorgen ervoor dat het aanbod aan zinvolle, deelbare audio bijzonder gering is. Om het delen nog verder te bemoeilijken zijn er natuurlijk ook nog auteursrechtenorganisaties die een stevige stok tussen de wielen steken, waardoor een massa audiomateriaal ligt opgeslagen in de kerker van het copyright.

Wanneer audio alsnog gedeeld wordt, dan gebeurt dit meestal aan de hand van grote bestanden en is er geen aandacht voor zinvolle metadata, noch voor de mogelijkheid van deep linking binnen deze bestanden. Met TimeJump en Podlove is dat nochtans realiseerbaar binnen een html5-context.

Toch zijn er een aantal pogingen om audio een grotere plaats te geven binnen het sociale web:

National Public Radio (NPR) probeert via een serie experimenten om actief een oplossing te vinden voor de deelbaarheid van audio. Ze hebben gemerkt dat de volgende vier categoriën van audiobestanden bijzonder geschikt zijn om viraal te gaan:

  1. Audio Explainers: They teach you something through a simple, quick, and interesting audio clip.
  2. Whoa Sounds: This category captures the fascinating sound of a place, a person, wildlife, or something else.
  3. Storytellers: This category plucks out those experiences that have the makings of driveway moments.
  4. Snappy Reviews: Tell the listener what something’s all about. A movie, a book, a local attraction. Do it in a concise audio clip

In afwachting van betere, deelbare en meer toegankelijke audio, luister ik alvast nog even naar Serial.

© 2015 – StoryLab – Stefan Kolgen



3 reacties op “Het probleem van audio om viraal te gaan”

  1. Haryo Sukmawanto schreef:

    Interessant aan Serial was ook hoe de MailChimp advertentie in het begin zelf viraal ging, en een meme werd op de Serial reddit.

    Een interessant poging om audio te delen was de 2014 Valentijn Doodle van Google op hun Amerikaanse site. In samenwerking met This American Life lieten ze korte fragmenten horen.

  2. Wim Meeus schreef:

    Het zijn niet de radiomakers die het probleem vormen, het is de auteursvereniging Sabam die hét probleem vormt. Zij passeren namelijk ook langs de kassa, wanneer een uitzending als podcast wordt aangeboden. Ondanks dat er al Sabam betaald werd voor de live-uitzending.

  3. Stefan Kolgen schreef:

    In zekere mate correct Wim. Het artikel werd aangepast.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *